Leerondersteuning

De start bij leerondersteuning

Als een kind leerondersteuning gaat volgen, kijk ik of het kind taaldenker of beelddenker is. Ik doe dit met het wereldspel test.
Het Wereldspel bestaat uit 160 elementen uit de leefomgeving van mensen die men buitenshuis aantreft. De elementen zijn zodanig vervaardigd dat geen enkele apart opvalt: kleur, vorm en grootte zijn neutraal. Dat elementen niet allemaal in verhouding zijn heeft een duidelijke bedoeling. Het materiaal is zo duidelijk van structuur dat het zich niet leent voor een ander gebruik dan dat waarvoor het bedoeld is, n.l. het bouwen van een dorp.

Daarnaast neem ik ook een visuele screening af om te kijken of de samenwerking van de ogen goed is.
Een visuele screening kan een visuele disfunctie uitsluiten wat belangrijk is bij de begeleiding van b.v. (begrijpend) lezen, spelling, rekenen, concentratie.

Ik gebruik hierbij een bioptor. Dit is een meetinstrument (soort bril op standaard) dat het samenwerken van de ogen test.
Met een kort programma komt naar voren of de gezichtsscherpte goed is en of er een mogelijke disfunctie is.

Als dat het geval is kan ik een training adviseren of verwijs ik voor een onderzoek naar een opticien en orthoptist waar ik mee samen werk.

Na de gegevens van het wereldspel en de screening heb ik een goed beeld van het kind en kan de ondersteuning doelgericht gegeven worden.

Daarnaast neem ik contact op met de leerkracht voor diens bevindingen.
Het is belangrijk om naast school te werken.